Poradna LPG & CNGKategorie dotazu: DieselgasToyota Landcruiser 4.2 Td diesel na LPG – dieselgas
Rosťa zeptal se před 6 měsíci

Dobrý den,
Mám vůz Toyota Landcruiser td 4.2 l řadový šestiválec , přímý vstřik paliva (1HDT) 123kw. rv.1991
Byla by možná zastavba systemu přidávání plynu i na tento vuz když nemá řídicí jednotku motoru a funguje čistě na mechanické bázi?
Byl by vhodnější cng nebo lpg?
Nejde mi ani tak o úsporu paliva a návratnost systému ale o ekologičnost provozu ,zvýšení výkonu a zlepšení chodu motoru .budou naměřené výsledky emisí zapsány do TP a tím sníženy i ekologické poplatky?
Jaká by byla přibližná cena úpravy?
Děkuji Rosťa

1 Odpovědi
admin Správce poradny odpověděl před 6 měsíci

Dobrý den,
přestavba dieselového motoru bez řídící jednotky na duální pohon NM+LPG, nebo NM+CNG je možná a pokud je motor přeplňovaný, což v tomto případě je, není to zase tak neřešitelný problém. Samozřejmě, že mnohem lépe funguje motor s řízeným vstřikováním nafty common rail.
Zda je pro přestavbu vhodnější varianta NM+LPG, nebo NM+CNG je otázka na dlouhou diskusi. Každá varianta má své výhody a nevýhody. Když to shrnu opravdu velmi stručně, do Vašeho vozidla doporučuji jednoznačně NM+LPG. 
1. je možné použít malou a lehkou nádrž LPG buďto místo rezervy, nebo válcovou do zavazadlového prostoru o objemu cca 50 litrů. Na tuto nádrž auto ujede v duálním režimu při spotřebě cca 3,5l LPG/100km cca 1000km. V případě CNG existuje pouze válcová nádrž, protože se jedná o vysokotlakou ocelovou nádobu. V případě stejného objemu je nutné počítat minimálně s 4x vyšší hmotností nádrže a dojezdem přibližně 180-200km na jedno naplnění.
2 cena přestavby dieselgas ve variantě NM+LPG se u Toyoty Landcruiser 4.2 bude pohybovat okolo 30tis. Kč vč. DPH. Cena přestavby ve variantě NM+CNG s jednou nádrží CNG o vodním objemu 70litrů, 360mm průměr, 998mm délka a hmotnost samotné prázdné nádrže 71,5kg  bude přibližně 45tis. Kč s DPH.
Co se týká Vašeho požadavku na ekologičnost provozu dieselu na naftu a LPG a vyššího výkonu motoru, není to úplně tak, jak si to ve Vašem dotazu představujete.
Provoz dieselového motoru v duálním režimu NM+LPG je prokazatelně čistší, než provoz na samotnou motorovou naftu. Nižší je hlavně kouřivost a to v některých provozních režimech znatelně. Nižší jsou i NOx a CO2. Avšak nic z toho nemá vliv na emisní kategorii vozidla ve které bylo schváleno. Jediná úspora na poplatcích může být nulová silniční daň v případě využívání vozidla k podnikání. 
Naměřené výsledky emisí se do TP nezapisují. Zapisuje se tam ale přestavba na pohon NM+LPG obdobně jako u benzínových vozidel s pohonem na LPG.
Výkon motoru může opravdu mírně vzrůst. Legislativa připouští max. 5% oproti provozu na naftu. Zpravidla se zvýší kroutící moment v nízkých otáčkách a motor „jde ochotněji za plynem“. Větší navýšení výkonu by ale bylo na úkor emisí.

S pozdravem Petr Linhart