Poradna LPG & CNGKategorie dotazu: DieselgasPřestavba 2.0 tdi na LPG
Gregor zeptal se před 3 měsíci

Dobry den, je možná přestavba na LPG u motoru WV Passat B8 2.0 nebo 1.6tdi (110/85kW) ? Jak cely systém funguje? Provoz je pak již jen na LPG? Jak se změní parametry motoru a případně i hlučnost?

1 Odpovědi
admin Správce poradny odpověděl před 3 měsíci

Dobrý den,
duální pohony dieselů na LPG, nebo CNG fungují zcela jinak, než je tomu u benzínových motorů. Již z názvu duální pohon NM+LPG, nebo NM+CNG vyplývá, že se jedná o dvoupalivový systém, který využívá obě paliva současně. 
V praxi to zjednodušeně vypadá tak, že u motoru, který běží v duálním režimu dochází k tzv. záměně paliv. To vypadá tak, že do sání motoru je vstřikován (foukán) plyn LPG, nebo CNG za současného snížení vstřikované dávky nafty. Motor tedy vždy běží na motorovou naftu a plyn je do něj přidáván.
Vzhledem k odlišným vlastnostem LPG a CNG zejména v antidetonačních schopnostech (LPG cca 100 okt, zatím co CNG cca 130 okt) je různé také procento možné záměny paliv. Běžné hodnoty záměny paliv duálních pohonů dieselů jsou 70/30 NM/LPG a 50/50 NM/CNG. U verze CNG bývá hranice 50/50 tou minimální garantovanou a je možné jí u většiny strojů posunout až ne 30/70 NM/CNG. U varianty LPG bývá llimitní hranice záměny paliv 60/40 NM/LPG z důvodu nízkých antidetonačních vlastností paliva a tím hrozícímu detonačnímu hoření směsi.
Z tohoto pohledu je tedy úvaha o přestavbě dieselového motoru jako je 1.6 tdi apod. s tak malou spotřebou nafty neefektivní.
Přestavby dieselů na duální pohon dávají smysl u vozidel s minimální spotřebou 8-9l/100km a měsíčním nájezdem alespoň 3000km. Tyto parametry bohatě splňují dodávková vozidla a samozřejmě nákladní vozidla všech druhů, velikostí a výkonů. Zajímavým atributem je také osvobození od povinnosti platit za takováto vozidla silniční daň pokud jsou použita k podnikání. Tato možnost je omezena 12t celkové hmotnosti takového vozidla.